Fike Corporation onderzoeksingenieur ontvangt de William H. Doyle Award

BLUE SPRINGS, MO, 27 maart 2014– Fike Corporation’s Tom Farrell heeft de prestigieuze William H. Doyle Award verdient. Deze award werd voorgesteld in New Orléans, LA op het Loss Prevention Symposium tijdens American Institute of Chemical Engineers (AIChE) Global on Process Safety van 30 maart – 3 april 2014.

Uitgereikt sinds 1984 erkent de William H. Doyle Award de beste paper die gepresenteerd wordt op het Loss Prevention Symposium het jaar voordien. Informatie die ingestuurd wordt, moet toepasbaar zijn in de chemische industrie en een substantiële kennis toevoegen op het gebied van schadepreventie. De ingediende papers werden beoordeeld, geselecteerd en gestemd door de leden van het Loss Prevention Symposium comité.

De winnende paper, Dust Flame Propagation in Industrial Scale Piping, Part I: Empirical Study in a Conveying Vessel-Pipeline System werd gepresenteerd door Fike Senior Test Engineer, Tom Farrel, op de conferentie van 2013 in San Antonio, Texas. De volgende Fike® medewerkers waren de auteurs van deze onderzoekspaper: Tom Farrel, Jim Vingerhoets, Jef Snoeys en John Going. Vele van de tests en informatie die werd voorgesteld in de paper werden uitgevoerd op Fike’s unieke state-of-the-art verbrandings- en onderzoekstestfaciliteit, gelegen aan het hoofdkantoor in Blue Springs, MO. Alle testen werden uitgevoerd in overeenstemming met ASTM en CEN standaarden, om zo een adequate uitvoering en interpretatiemethoden te hebben tijdens het uitvoeren van studies.

“Deze paper representeert een belangrijke onderzoeksinspanning van meerdere jaren door het Fike wereldwijde explosiebeveiligingsonderzoeksteam, om een beter inzicht te krijgen in vlammenpropagatie in pijpleidingen op een industriële schaal, in correlaties van CFD simulaties met experimentele resultaten en in de verbindingen van ontwerpen van isolatie- en ontlastingssystemen,” zegt Tom Farrell, Fike Senior Test Engineer.

“Ik ben trots om deel uit te maken van een bedrijf dat zijn tijd en energie investeert in het verbeteren van zijn producten, dat zich inzet om de koers van de veiligheidstechnologieën in de toekomst te bepalen, en dat zich inzet voor het verbeteren van de industriële veiligheid als een wereldleider in veiligheidsoplossingen voor processen,” voegt Farrell nog toe.

Over het Global Congress on Process Safety

In zijn tiende jaar is het Global Congress on Process Safety ‘s werelds grootste bijeenkomst van procesveiligheidsprofessionelen. Georganiseerd door het AIChE’s Center for Chemical Process Safety (CCPS) en de Safety and Health Division nodigt de GCPS deelnemers ui om deel te nemen aan de voortdurende dialoog over het verkennen van nieuwe manieren om incidenten te vermijden, risico’s te beheren, veiligheid van installaties te verzekeren en om process-safety-management (PSM) programma’s te versterken.

Over Fike

Fike Corporation is opgericht in 1945 en heeft meer dan 1000 medewerkers wereldwijd. Zijn hoofdkwartier is gevestigd in Blue Springs, MO, Verenigde Staten, en heeft vestigingen in 13 landen. Fike is een wereldleider van innovatieve beveiligingsoplossingen die mensen en belangrijke activa beschermen tegen de gevaren van brand, explosie en overdruk via zijn volledige lijn van bewezen betrouwbare producten.